TuneList - Make your site Live

Monday, January 28, 2013

How Beautiful You Are


De The Cure (em Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me, 1987)

Robert Smith, vocalista, letrista, guitarrista líder e fundador dos The Cure é, dizem, um leitor ávido desde tenra idade. E a viagem literária não mais parou, com o avançar do tempo. Seria quase inevitável que se cruzasse com Baudelaire… Aconteceu alegadamente em 1987, à 6ª faixa de Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me, na canção How Beautiful You Are. O ano talvez não seja muito preciso, mas poderemos olhar para a década de 80 do século passado como uma referência fiável. Tudo se terá passado numa rua de Paris, durante um passeio chuvoso, entre promessas de amor eterno e o inesperado confronto com uma pobreza que alguém não quis ver e que acabaria por transformar o amor num ódio momentâneo. Tal como aconteceu em Os Olhos dos Pobres, incluído na coleção de poemas O Spleen de Paris, publicado em 1869, dois anos após a morte de Charles Baudelaire. A conclusão de Smith - «nunca ninguém conhece ou ama realmente alguém» - vai além do poema original, mas foi uma transgressão inevitável para conquistar o final perfeito para uma canção assombrada por aquela atmosfera neo-punk-gótico-depressiva que sobrevoa tantas outras faixas dos The Smiths e de diversas bandas daquela época.

J.P.V.



P.S.

Siouxsie and The Banshees - outra banda surgida do movimento pós-punk que se afirmou como um dos pilares do movimento gótico dos anos 80.





Robert Smith, singer, songwriter, lead guitarist and founder of The Cure is – so they say… - an avid reader from an early age. And his literary journey has not stopped as he became older. That said, it would be almost inevitable that his way would cross with Baudelaire’s ... It allegedly happened in 1987, at the 6th track of the album Kiss Me, Kiss Me, Kiss Me, in the song How Beautiful You Are. The year may not be very accurate, but we can look at the 80s of last century as a reliable benchmark. The action took place in a street of Paris during a rainy stroll between promises of eternal love and an unexpected confrontation with poverty that someone did not want to see. In that moment, love became a sudden momentary hate. All as decribed in The Eyes of the Poor, included in the collection of poems Paris Spleen, published in 1869, two years after the death of the author, Charles Baudelaire. Smith's conclusion - «nobody ever knows or loves another» - goes beyond the original ending of the poem, but it was an inevitable transgression to conquer the perfect end to a song haunted by that neo-punk-gothic-depressive atmosphere that haunts other The Smiths songs and so many other bands of that era.
J.P.V.

P.S.
Siouxsie and The Banshees - another band that emerged from the post-punk movement and became one of the pillars of the 80s gothic movement.

No comments:

Post a Comment